o autorce

Aifargotrak i zdrowie

Blog > Komentarze do wpisu

Leege Tor Bahnhof Danzig / Güter Ostbahnhof

Dworzec Gdańsk Brama Nizinna, czyli początki gdańskiego kolejnictwa.

 

Leege Tor Bahnhof Danzig, 1852

Dworzec Gdańsk Brama Nizinna powstał w 1852 r., jako pierwsza gdańska stacja. Prowadziły tu tory z Tczewa łączące go z Koleją Wschodnią relacji Berlin (Berlin) -Królewiec (Königsberg). Dworzec znajdował się wewnątrz fortyfikacji miejskich, w których został zrobiony specjalny wyłom z bramą, dzięki któremu dochodziły tu tory. Jeszcze w początkowych latach XX. wieku w Gdańsku obowiązywały restrykcyjne przepisy dotyczące fortyfikacji nowożytnych. Każde przerwanie linii obronnych umocnień wymagało wielu uzgodnień władz miasta, a i tak takie sytuacje często kończyły się decyzją odmowną.

Leege Tor Bahnhof (lub, jak nazywany był wcześniej - różnica wynika z ewolucji języka niemieckiego - Liege Thor Bahnhof) był stacją czołową - zarówno przyjazdy, jak i odjazdy z miasta odbywały się w stronę Tczewa. Pierwszy pociąg zawitał tu 17 lipca 1852 roku, jednak była to jedynie próba generalna przed uroczystym otwarciem zaplanowanym na 5 sierpnia, kiedy to do Gdańska zawitał król Prus, Fryderyk Wilhelm IV. Do Gdańska przybył o 16. na pokładzie pociągu relacji Bydgoszcz (Bromberg) - Gdańsk Brama Nizinna (Leege Tor Bahnhof).

Usytuowanie dworca wewnątrz fortyfikacji było dla niego zgubne w skutkach. Niedługo po jego otwarciu, bo już w 1865 zaczęto myśleć nad drugą linią wiodącą do grodu nad Motławą. Rozpoczęto budowę trasy biegnącej aż do Nowego Portu (Neufahrwasser) z ominięciem dworca na Bramie Nizinnej. Od 1 października 1867 roku pociągi zatrzymywały się już na nowo powstałej stacji Hohe Tor Bahnhof Danzig (lub - ta nazwa również była w użyciu - Pommernischer Bahnhof), a także na niewielkim, końcowym dworcu w Neufahrwasser.

Od tej pory status ważności Leege Tor Bahnhof ulegał stopniowemu załamaniu, a 1 października 1899 roku dworzec został zamknięty dla ruchu pasażerskiego (ten sam los spotkał dworzec na Hohe Tor) i przekształcony na stację towarową (Güter Ostbahnhof) , obsługującą pobliskie spichlerze na Wyspie Spichrzów oraz elektrownię na Ołowiance.

W 1945 roku, jak znaczna część gdańskich budynków, dworzec został zniszczony.


Brama kolejowa dziś

Widoczna dewastacja muru stanowiącego wyłom w umocnieniach


Brama kolejowa dziś

Plac po dworcu poza kadrem (po prawej stronie)


Dworzec Brama Nizinna na panoramie Głównego Miasta (widoczny w prawym dolnym rogu)

Dworzec Brama Nizinna na panoramie Głównego Miasta (widoczny w prawym dolnym rogu)


Widok z Bastionu św. Gertrudy na wyłom w umocnieniach

Widok z Bastionu św. Gertrudy na wyłom w umocnieniach


Dworzec Leegetor na mapie współczesnej

Dworzec Leegetor na mapie współczesnej

 


Widok na wjazd kolejowy do danego dworca

 

Mur Carnota z otworami strzelniczymi zastosowany do obrony wyłomu w fortyfikacjach

 

 

czwartek, 25 lutego 2010, mikado333

Polecane wpisy